
Το μακιγιάζ δεν είναι απλώς μια τάση ή ένα εργαλείο καλλωπισμού· είναι ένας καθρέφτης του πολιτισμού, της κοινωνίας και της προσωπικής έκφρασης. Από τα αιγυπτιακά kohl έως τα σημερινά contour sticks, το μακιγιάζ έχει διανύσει μια εκπληκτική διαδρομή. Αν αναρωτιέσαι πώς φτάσαμε από τις βαφές της Κλεοπάτρας στα TikTok tutorials, τότε διάβασε παρακάτω τη συναρπαστική ιστορία του μακιγιάζ τότε και τώρα.
Οι Αιγύπτιοι ήταν πρωτοπόροι στο μακιγιάζ. Χρησιμοποιούσαν kohl (ένα μίγμα από μόλυβδο και μαγγάνιο) για να τονίσουν τα μάτια τους, όχι μόνο για αισθητικούς λόγους, αλλά και για προστασία από τον ήλιο και τις… κακές δυνάμεις (ναι, το πίστευαν). Οι γυναίκες και οι άνδρες έβαφαν τα χείλη τους με βαφές από κόκκινα φυτά και χρησιμοποιούσαν αιθέρια έλαια για να αρωματίσουν και να περιποιηθούν το δέρμα τους.
Αρχαία Ελλάδα & Ρώμη έχουν must τη φυσική ομορφιά
Οι αρχαίες Ελληνίδες προτιμούσαν μια πιο διακριτική εμφάνιση. Το ανοιχτόχρωμο δέρμα θεωρούταν ένδειξη ευγένειας και καθαριότητας, οπότε χρησιμοποιούσαν σκόνες από μόλυβδο (πολύ επικίνδυνο αλλά τότε δεν ήξεραν) για να φαίνονται πιο λευκές. Τα μάγουλα χρωματίζονταν με χυμό από φρούτα ή κόκκινο κρασί, ενώ τα φρύδια διατηρούνταν φυσικά ή ενώνονταν (ναι, το μονόφρυδο ήταν sexy τότε!). Οι Ρωμαίες έπαιρναν σοβαρά τα σύμβολα της κοινωνικής τους θέσης και ήθελαν να είναι τόσο κομψές όσο απαιτούσε. Χρησιμοποιούσαν λευκή βάση για το πρόσωπο, κόκκινο ρουζ για τα μάγουλα και τα χείλη, μαύρο μακιγιάζ για τα μάτια και αρώματα από βότανα και λουλούδια.
Η ομορφιά κρύβεται το Μεσαίωνα για να επανεμφανιστεί στην Αναγέννηση
Κατά τον Μεσαίωνα, η Εκκλησία απέτρεπε τις γυναίκες από το να βάφονται, θεωρώντας το μακιγιάζ “εργαλείο του Σατανά”. Ωστόσο, στην Αναγέννηση, η καλλυντική τέχνη επιστρέφει δυναμικά. Η Ελισάβετ η Α’ της Αγγλίας ήταν fan του “ceruse”, μιας άσπρης πούδρας με μόλυβδο που έκανε το δέρμα πορσελάνινο (και το σώμα… δηλητηριασμένο).
Από το ταμπού στη βιομηχανία
Στον 19ο αιώνα, το μακιγιάζ θεωρούταν ακόμη “άσεμνο”, εκτός αν ήσουν ηθοποιός ή… εταίρα. Όμως, με τον 20ό αιώνα έρχεται η μεγάλη αλλαγή. Εμφανίζονται οι πρώτες εταιρείες καλλυντικών. Max Factor, Revlon, και αργότερα η Maybelline είναι οι πρωτοπόροι σε μια βιομηχανία που προχωρά στην επιτυχία. Το μακιγιάζ γίνεται προσιτό και μαζικό, και οι γυναίκες το αγκαλιάζουν ως μορφή ενδυνάμωσης και προσωπικής ταυτότητας.
Make-up is Power
Σήμερα, το μακιγιάζ είναι πολλά παραπάνω από ένα προϊόν. Είναι εργαλείο έκφρασης, καλλιτεχνική δημιουργία, επαγγελματικό όπλο, ακόμα και πολιτική πράξη. Το gender-neutral make-up, τα clean beauty brands, και η ανάδειξη της φυσικής ομορφιάς δείχνουν πως το μακιγιάζ δεν έχει πια φύλο, ηλικία ή “σωστό τρόπο” εφαρμογής.
Τα social media έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα. Beauty influencers, tutorials, TikTok trends,
hacks, DIY καλλυντικά – το μακιγιάζ είναι πλέον… content. Και το κοινό διψάει για αυθεντικότητα.
Συμπέρασμα;
Το μακιγιάζ είναι κάτι παραπάνω από επιφανειακή ομορφιά. Είναι καθρέφτης της κουλτούρας μας, των αλλαγών στις κοινωνικές αξίες και της ανάγκης του ανθρώπου να εκφραστεί. Από το βλέμμα της Κλεοπάτρας μέχρι τα eyeliner του TikTok, το ταξίδι του μακιγιάζ αποδεικνύει ότι η ομορφιά δεν έχει εποχή – μόνο εξέλιξη.
Αν θέλεις να μάθεις περισσότερα για την υπέροχη τέχνη του μακιγιάζ δες ΕΔΩ






















